FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt09/11/2005

Ersättningsskyldig för trasiga glas?

Jag var på en fest i helgen och råkade ha sönder ett antal fina glas som jag trillade in i. Min kompis säger att jag måste betala! Måste jag det?

Lawline svarar

De trasiga glasen utgör en sakskada för din kompis och du kan enligt skadeståndslagen bli ersättningsskyldig om du orsakat skadan med flit (vilket inte är aktuellt i ditt fall) eller om du varit oaktsam och oaktasamheten är orsaken till att skadan uppkommit. För att du inte skall ha varit oaktsam krävs att du handlat på ett s k "standardsätt", med andra ord, på ett sådant sätt som förväntas av en person. Vid oaktsamhet brukar man även titta på risken för att skadan kan uppkomma (hade din kompis t.ex. ställt glasen på ett ställe där risken var stor att någon kunde trilla in i dem?) Därefter tittar man på skadans storlek och vilka möjligheter som fanns att undvika skadan. Ju större skador som kan uppkomma desto högre krav ställs på att du inte skall vara oaktsam. Mitt svar på din fråga blir alltså förljande: Du blir ersättningskyldig om du med lätthet hade kunnat undvika att trilla in i glasen. Men, om glasen stod så till att de lätt kunde gå sönder behöver du inte ersätta dem.
Ann Rask SamuelssonRådgivare