FrågaSKATTERÄTTÖvrigt07/06/2009

Försäljning av ärvd fastighet

Jag och mina två syskon fick i nov. 2008 mors och fars fastighet i gåva. Om vi vill sälja nu för exempelvis 1,8 milj. hu mycket blir då skatten. Tax.värdet var 2008 849000 kr. Köptes 1949 av våra föräldrar för 17500 kr. Inga reperationer är gjord de senaste 5 åren. Vi är mycket tacksamma för svar. MVH Leif Månsson

Lawline svarar

Hej Enligt 44:21 inträder ni syskon i era föräldrars skattemässiga situation. Det innebär att ni övertar deras anskaffningsvärde. Enligt 44 kap. 13-14§§ är er kapitalvinst skillnaden mellan ersättningen för den avyttrade tillgången minskat med utgifterna för avyttringen (exempelvis mäklarkostnader) och omkostnadsbeloppet. För var och en av er syskon blir det då, med nämnda siffror per person, skillnaden mellan 600 000 minskat med eventuell kostnad för mäklare och 5833 (17500/3). Detta belopp, 594167, tas sedan upp, enligt 45:33, till tjugotvå trettiondelar i inkomstslaget kapital, vilket innebär att ni beskattas med 30% på ca 435 722 kronor. Detta ger en skatt på 130 716. Som synes är ju anskaffningsvärdet mycket lågt och fastigheten är inköpt 1949. I 45 kap. 28§ IL finns en bestämmelse för just sådana fall. Det finns en möjlighet att beräkna en anskaffningsutgift som är lika med 150% av fastighetens taxeringsvärde år 1952. Jag råder er att beakta denna möjlighet och försöka att finna eventuella uppgifter om vad husets taxeringsvärde var detta år. Eventuellt kan ni då få ett högre omkostnadsbelopp, minska er kapitalvinst och därmed minska er skatt. Hoppas detta svar varit till hjälp. Mvh
Benjamin Helldén-HegelundRådgivare