FrågaFAMILJERÄTTFaderskap30/12/2009

Faderskapstest

hejsan jag undrar om man kan göra ett faderskapstest långt efter barnets födsel? min dotter är 8 månader och jag är ganska säker på vem som är pappan, men en kille jag hade samlag med innan vill testa sig och barnet för att vara på säkra sidan, tro sig att barnet kan vara hans. båda är vi under 20 år och jag undrar om man kan göra testet gratis någon stans utan att blanda in hennes \"pappa\" för papprerna om faderskapstest är påskriva med \"pappan\" killen ärg tror är papppan.

Lawline svarar

Hej,

Det finns ingen tidsgräns för att göra faderskapstest. Faderskapet för ett barn med en ogift mamma fastställs genom bekräftelse eller dom, enligt Föräldrabalken 1 kapitlet, 3 §. Tingsrätten ska fastställa att en man är far till barnet om ett genetiskt test visar att han är fadern, enligt Föräldrabalken 1 kapitlet, 5 §. Om en annan man tidigare har skrivit på en bekräftelse om att han är barnets far som har godkänts av modern och socialnämnden, ska denna bekräftelse då förklaras ogiltig av rätten, enligt Föräldrabalken 1 kapitlet, 4 §. Föräldrabalken hittar du https://lagen.nu/1949:381.

Faderskapet kommer alltså att ändras om DNA-testet visar att den andre killen är barnets pappa och det kommer killen som har skrivit på bekräftelsen i så fall att få veta.

Socialtjänsten i kommunen kan göra en utredning om faderskapet och utföra ett DNA-test. Det bästa är att du börjar med att kontakta dem för mer information.

Med vänlig hälsning,

Linn Ahlvik BörjessonRådgivare