FrågaOFFENTLIG RÄTTCSN29/04/2009

Överskridande av fribelopp hos CSN

Hej,

Jag har sålt en bostadsrätt under 2007 och hade då inkomst av kapital med 527 748:- nu vill CSN ha någon form av redovisning. Jag förstår verkligen ingenting av detta

Hur skall jag göra?

Lawline svarar

Hej,

Genom att du har gjort en vinst under det året har du förmodligen överskridit ditt fribelopp. Fribeloppet är den maxgräns för vad du får tjäna samtidigt som du får studiemedel från CSN. Med inkomst räknas lön, pengar du tjänar i ditt företag eller vinst på t.ex. försäljning av aktier eller i detta fall en bostadsrätt. Fribeloppet varierar beroende på hur många veckor du fått studiemedel från CSN samt i vilken studietakt du studerar. Om du överskrider fribeloppet får du lägre studiemedel kommande termin, alternativt blir återbetalningsskyldig till CSN. Mitt råd till dig är att kontakta CSN, namn och telefonnummer till din handläggare brukar stå i de brev som skickats ut till dig. På det sättet får du klarhet i vad de vill ha för dokument av dig samt vad detta innebär för dina framtida utbetalningar eller återbetalning av ditt lån.

Lycka till!

Emma NordinRådgivare