FrågaFAMILJERÄTTBodelning14/12/2009

Bodelning i samband med äktenskapsskillnad

Bodelningsfråga:

Vi har varit gifta i 8 månader och skall skilja oss. Jag har tillgångar på 400\' kr och min man äger bil, båt, övrig utrustning, skog och hus till ett värde av ca 2,5 miljoner. Hur delar vi? Får jag någon del i min mans tillgångar? Vi kommer inte att vara ense i denna fråga - hur går vi tillväga för att lösa tvisten \"oblodigt\"?

Lawline svarar

Relevant reglering vid bodelning i samband med äktenskapsskillnad finns i Äktenskapsbalken(hädanefter ÄktB). Bodelning skall enligt 9 kap 1 § ÄktB förrättas när ett äktenskap upplöses. Angiven paragraf stadgar att bodelning dock ej behöver ske i det fall ni endast har enskild egendom och ingen av er begär att få överta bostad eller bohag . Då ni inte angivit några närmre förutsättningar angående er egendom presumeras den vara giftorättsgods i enlighet med 7 kap. 1 § ÄktB, se https://lagen.nu/1987:230#A3. Det är endast giftorättsgods som skall ingå i bodelningen, 10kap 1§ ÄktB. Om det är så att ni ingått ett äktenskapsförord kan egendom som från början var giftorättsgods ha omvandlats till enskild egendom, vilket således innebär att den undantas från bodelningen. Likaså får make i skälig omfattning ta undan föremål som maken uteslutande har till sitt personliga bruk, se 10 kap 2 § ÄktB. Giftorättsgodset skall likadelas mellan er enligt 11 kap 3 § ÄktB,se https://lagen.nu/1987:230#A3. Med ledning av de andelar som beräknats för er båda skall giftorättsgodset fördelas på lotter, se 11 kap 7 §ÄktB. Då din makes egendoms värde överstiger din egendom skall han för att verkställa bodelningen antingen överlämna egendom till dig till det värde som utgör skillnaden mellan era andelar eller till dig utge motsvarande värde i pengar. Detta stadgas i 11 kap. 9 § ÄktB, se https://lagen.nu/1987:230#A3.Om du mottar egendom från din make har du rätt att av honom få sådan egendom som inte är uppenbart olämplig för dig. Den av er som bäst behöver er bostad har rätt att få den i avräkning på sin lott, se 11 kap 8 § ÄktB. I ert fall är det viktigt att poängtera att likadelningsrätten som följer av en bodelning är en successivt växande rätt hänförlig till äktenskapets längd. I det fall det med hänsyn just till äktenskapets långvarighet samt med hänsyn till era ekonomiska förhållanden framstår som oskäligt med en fullständig likadelning kan bodelningen jämkas enligt 12 kap. 1 § ÄktB, se https://lagen.nu/1987:230#A3 .Bodelningen förrättas av er gemensamt. I den omfattning det behövs skall era respektive tillgångar och skulder upptecknas sådana de var när ni väckte talan om äktenskapsskillnad. Om det behövs för att få er bouppteckning till stånd, skall en bodelningsförrättare förordnas, se 9 kap 7§ ÄktB.

Med vänlig hälsning,

Louise Albertson - WittingRådgivare