Tystnadsplikt för ledamot i brf?

hej. Hur gäller tystnadsplikten som ledamot i en bostadsrättsförening som man annser ej följer stadgarna och bostadsrättslagen till fullo,som nochaleras med att vissa beslut inte behöver följas pga att det är småsaker och pettitesser. vad har jag för skyldigheter gemtemot medlemmarna?

Lawline svarar

Hej!

Som ledamot för en brf lyder du inte under någon uttrycklig tystnadsplikt. Detta följer av att någon sådan inte existerar i Bostadsrättslagen (1991:614) eller Lag (1987:667) om ekonomiska föreningar.

Om vissa uppgifter skall hållas hemliga skall detta regleras i stadgarna.

Du har ett ansvar som styrelseledamot att på bästa sätt sköta föreningens angelägenheter och vårda medlemmarnas intresse. Därmed har du en möjlighet att klargöra för medlemmarna vad som försiggår eller i vart fall göra något åt saken. Dock bör du vara försiktig att med vad du gör för uttalanden och se till att ha god grund för eventuella påståenden.

Bostadsrättslagen (1991:614) hittar du https://lagen.nu/1991:614

Lag (1987:667) om ekonomiska föreningar hittar du https://lagen.nu/1987:667

Mvh

Dennis CarlssonRådgivare