FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt27/02/2009

Testamentsvittne

Kan bevittning av ett testamente ske av bekanta (ej släkt) till testatorn ex. man och hustru i familjen NN?

Lawline svarar

Hej. Till testamentsvittne får inte tas testators make eller den som står i rätt upp- eller nedstigande släktskap eller svågerlag till honom eller är hans syskon. Inte heller får till testamentsvittne tas den som förordnas erhålla del av kvarlåtenskapen i testamentet, eller dennes make/maka eller någon som står i sådant släktskap eller svågerlag till honom som nyss är sagt. Detta står att läsa i Ärvdabalken 10 kap 4 §, se https://lagen.nu/1958:637 . Bekanta till testatorn är således ok så länge de inte själva inkluderas i testamentet. Med vänlig hälsning
Martin ÅgrenRådgivare