FrågaAVTALSRÄTTSkuldebrev27/02/2009

Upprättande av enkelt skuldebrev

Hej!

Vad bör man tänka på när man ska låna pengar till en privatperson & försäkra sig om att få tillbaka pengarna inom rimlig tid? Är det så att säga juridiskt bindande om man skriver på ett \"vanligt papper\" med bådas namnunderskrifter, samt lånesumman & bådas personnr? Bör något mer finnas med?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej.

Det är inte särskilt svårt men mycket viktigt att Du upprättar ett enkelt skuldebrev när Du lånar ut pengar. Det kan Du göra på ett vanligt papper. Du skriver helt enkelt att låntagaren skall betala den utlånade summan till Dig på ett visst datum. Dessutom bör Du tydligt skriva om Du skall erhålla ränta på beloppet och i så fall vilken ränta, annars kan Du inte begära ränta. Ni skall båda underteckna skuldebrevet med angivande av ort och datum. För att underlätta bevisning vid en eventuell tvist är det lämpligt om Du dessutom har ett antal vittnen som också undertecknar skuldebrevet samt att Ni genomför transaktionen av lånebeloppet och återbetalning via bankkonto istället för kontant.

Med vänlig hälsning

Martin ÅgrenRådgivare