FrågaPROCESSRÄTTDomstol26/02/2009

Underinstansernas bundenhet av praxis

Hej!

Jag undrar om en domstol måste följa praxis? Hovrätterna/ kammarätternas praxis väger väll inte lika tungt som Hd/regeringsrättens praxis gör?

MVH Maria

Lawline svarar

Det finns ingen lag eller liknande som tvingar underätter att följa praxis från högre instanser. Enligt regeringsformen 11 kapitlet 2 §, se https://lagen.nu/1974:152, får ingen bestämma hur en domstol ska döma i det enskilda fallet. Högsta domstolen och Regeringsrätten anses dock vara de som bäst kan tillämpningen av lagen och underrätterna brukar oftast följa deras praxis. Följden av att de inte gör det blir i många fall annars att deras dom överklagas och att de högre instanserna sen ändrar den i enlighet med tidigare praxis, om denna praxis fortfarande är aktuell.

Högsta domstolen och Regeringsrättens praxis anses i allmänhet väga tyngre än Kammarrättens och Hovrättens praxis gör.

Med vänlig hälsning

Josefin OhlsonRådgivare