FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt09/05/2009

Bostadsrättshavarens ansvar för lägenhetens skick

Vattenskada (2 läckage) på tryckledning för varmvatten som går till lägenheten, orsakade skador på samtliga golv i 2 lägenheter. Vem ska betala denna reparation, brf eller bostadsrättsinnehavaren? Tvingad att byta ut samtliga golv och väggmatta i badrummet till en kostand av 29000:-. BRF anser att detta ska bostadsrättsinnehavaren betala för en värdestegring av bostadsrätten. Jag tycker att lagen ger vid handen att detta ska BRF betala inte innehavaren av lägenheten!

Lawline svarar

Utgångspunkten här är att bostadsrättsföreningen (eller snarare dess försäkringsbolag) svarar för reparationskostnaderna för vattenledningsskador, om handlar om ledningar som tjänar flera lägenheter i byggnaden förutom din egen enligt 7:12 bostadsrättslagen https://lagen.nu/1991:614#K7. Däremot fungerar det så i praktiken att det kommer att ske en avräkning med vad det gamla golvet ni hade var värt (med slitage inräknat) från vad det nya golvet är värt. Den värdeökningen kommer ni att få stå för, den kommer ju ni få ut i vinsten för bostadsrätten den dagen ni säljer den. Lycka till! Med vänlig hälsning
Natalie LindgrenRådgivare