FrågaOFFENTLIG RÄTTCSN01/02/2009

CSN, utlandsstudier, återbetalningskrav

Bakgrund:

Jag flyttade till Storbritannien 1996 (är fortfarande bosatt i UK och har brittiskt medborgarskap sedan 2003) för doktorandstudier. Pga sjukdom (kronisk och klassad som handikappad i UK) tvangs jag avbryta min utbildning. Pga allehanda livssvårigheter knutna till hälsoproblemen ovan och det faktuatt jag flyttade relativt ofta, har jag inte haft kontakt med CSN (centrala studiestödsnämnden) sedan 1997. Blev kontaktad av CSN i Dec 08 med krav på omedelbar betalning av stor summa pengar, som överstiger min betalningsförmåga. Fick ett andra brev i Jan 09 med information om totalskuld och återbetalningskrav för 2009 som igen överstiger min betalningsförmåga.

Fråga: I UK har ekonomiska krav en 'statute of limitation' som är 6 år (m.a.o. om man inte kontaktat personen som är skyldig pengar inom 6 år 'förfaller' ens möjlighet att driva in skulden). Gäller ngt liknande i Sverige? Om inte, vilka rättigheter har CSN att driva in min studieskuld, och vilka villkor gäller for mig, givet min kroniska och handikappande sjukdom?

Mycket tacksam för hjälp och råd.

Lawline svarar

Hej,

CSN har som huvudregel att återkravsskuld ska betalas direkt till den betalningsdag som står i beslutet. Om du har svårt att betala allt på en gång kan du ansöka om att få dela upp beloppet och få ett betalningsplan efter att du har redovisat för dina inkomster och utgifter. Här [http://www.csn.se/aterbetalning/bor-utomlands/hur-mycket-ska-du-betala/1.3599] kan du läsa information om regler som CSN har gällande inkomstberäkning i Storbritannien.

Du kan söka om nedsättning av betalningsbelopp på grund av synnerliga skäl, där tidsbegränsad eller hel sjukersättning utgör en av sådana synnerliga skäl.

Vidare ger CSN möjlighet att skriva av studielån om du har en mycket låg inkomst på grund av sjukdom och nedsatt arbetsförmåga efter att Försäkringskassan eller motsvarande har fattat ett beslut om sjukersättning (tidigare kallat förtidspension). Du måste dock lämna in en ansökan till CSN om detta.

Preskriptionstiden mellan dig och CSN är 10 år enligt bestämmelserna i 2§ preskriptionslagen (se här [https://lagen.nu/1981:130]), vilket innebär att preskriptionen inträder om långivaren (CSN) och låntagaren (Du) inte har haft någon kontakt under 10 år. Kravet här att inga preskriptionsavbrott, enligt 5§ preskriptionslagen, i form av påminnelser från CSN:s sida eller av dig gjorda inbetalningar till CSN, har ägt rum under dessa 10 år.

Med vänlig hälsning,

Anna FahlmanRådgivare