FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt18/05/2009

Om vårdnadsavtal är juridiskt bindande

Hej! Jag har en fråga om ett avtal mellan mig och min ex make som vi skrev om barnen för 4 år sedan. \"avtal om barnens boende\" tyvärr är det inte tidsbegränsat eller utifrån barnens behov utan handlar enbart om växelvis boende och om den ena föräldern jobbar etc.. Barnen är nu snart 16 och 13 och vill inte går mån-mån längre utan gå emellan(100m) när de känner för det kanske 10dgr i taget el nåt. Frågan är är avtalet som ej är registerat någonstans juridiskt bindande? Det är ett vanligt papper med våra namn och datum. Hälsn

Lawline svarar

Hej För att ett avtal er föräldrar emellan skall vara giltigt, så måste socialtjänsten godkänna detta. Lagen lyder att ”avtalet skall gälla om det är skriftligt och socialnämnden godkänner det” enligt 6 § 6 kap Föräldrabalken vilket innebär, genom att tolka detta motsatsvis, ert avtal inte juridiskt bindande. Om ni vill titta närmare på lagrummet så kan ni gå in på länken https://lagen.nu/1949:381 Vänligen
Lawline Rådgivare