FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 27/01/2009

Avbrytande av provanställning med en gång?

Hej! Jag har precis anställt en person som på pappret har en bra utbildning och ett mkt fint skrivet CV. Hon verkar ha ljugit i sin CV. Hon kan inte skriva som en vuxen människa och tror inte att hon kan göra något åt sina stavfel. I hennes arbetsuppgifter ingår mail, nyhetsbrev, pressreleaser och webbuppdatering. Vår försäljning har påverkats negativt pga det här. Kan jag säga upp henne med en gång? Vi är ett litet företag, ej kollektivavtal. Detta är provanställning.

Lawline svarar

Hej! Ja, eftersom det rör sig om en provanställning kan anställningen avbrytas utan uppsägningstid. Såvida ni inte avtalat om något annat kan du även avbryta anställningen innan prövotidens utgång, detta enligt 6 § lagen om anställningsskydd. Enligt 31 § i samma lag krävs det dock att du underrättar arbetstagaren minst två veckor i förväg. Lagen om anställningsskydd (LAS) hittar du https://lagen.nu/1982:80. Med vänlig hälsning
Erik SvenssonRådgivare