Framförande av häst och vagn

Hej,

jag söker en lag som beskriver hur häst, ryttare, häst och vagn ska framföras på väg.

Kan ni hjälpa mig?

Tack Paula

Lawline svarar

Hej Paula,

I Sverige finns det inte någon lag som behandlar frågor om hur fordon ska framföras på väg. Sådan reglering hittar man i stället i trafikförordningen (1998:1276) http://www.lagen.nu/1998:1276. Förordningen har ett väldigt stort antal paragrafer om fordon i största allmänhet som alla trafikanter måste följa. I 1 kap. 4 § står det att bestämmelser om trafik med fordon (dvs. 3 kapitlet) gäller i tillämpliga delar även den som rider och den som leder eller driver kreatur. Alltså måste den som för fram häst och vagn samt ryttare följa de svenska trafikreglerna precis som t.ex. en bilist, cyklist och mopedförare är tvingad att göra. Det finns endast en paragraf som tar sikte specifikt på din situation och det är 3 kap. 12 §.

Enligt 3 kap. 12 § ska väggrenen på en väg användas av den som för ett fordon förspänt med dragdjur eller rider. I övrigt måste du anpassa dig efter reglerna precis som en vanlig bilist gör. För att vara på den säkra sidan rekommenderas att titta i trafikförordningens tredje kapitel.

Med vänlig hälsning

David LilloRådgivare