FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt28/01/2009

Muntligt avtal i fråga om fast egendom

Jag och min förre detta sambo hade ett muntligt avtal att jag skulle få köpa hennes hus om det tog slut mellan oss. efter att det tog slut så ville hon fortfarande det, men ett halvår senare kom hon nu och har ändrat sig. Har jag några rättigheter, då vi hade ett muntligt avtal?

Lawline svarar

Hej, Huvudregeln i detta fall är att muntliga avtal avseende köp av fast egendom inte är giltiga då det finns ett skriftligt krav i Jordabalkens 4 kap, 1 §. Trots det muntliga avtalet har du alltså inte någon rättighet. Du skulle dock, enligt praxis, kunna hävda att du har en dold samäganderätt till huset om vissa förutsättningar föreligger. Bostadsrätten i fråga ska ha köpts för gemensamt bruk, du ska ha bidragit ekonomiskt till köpet och båda parterna ska ha avsett att äganderätten ska vara gemensam. Om det i detta fall skulle kunna föreligga någon dold samäganderätt har jag för lite information för att svara på men det förefaller vara det enda alternativ du har i fråga om rättligheter. För att läsa den nämnda bestämmelsen i Jordabalken klicka https://lagen.nu/1970:994 Vänligen,
Marcus GlimbergRådgivare