FrågaSKATTERÄTTÖvrigt22/05/2006

Uppskov med reavintskatt vid flytt inom EU

Vi planerar att sälja vårt villa i Sthlm med vinst i augusti och flytta till England. Där köper vi ett dyrare hus. Kan vi få uppskov med vinstskatten enligt EU-fördraget? Har besluts tagits i regeringen? Är det värt att vänta med försäljningen?

Lawline svarar

Hej! Kommissionen har sagt att Sveriges regler, där man alltså bara kan få uppskov med reavinstskatten om man köper en ny bostad i Sverige, strider mot den fria rörligheten. Sveriges regering har medgett detta och kommer ge efter för kommissionens krav. Exakt när våra svenska regler harmoniseras med övriga EU på området vet jag dock inte. Men det är alltså på gång.
David AnderssonRådgivare