Rätt för vakter att vägra besökare inträde på lokal

Hej!

Jag har ett talfel, vilket gör att jag sluddrar, och dessutom har jag dåligt balanssinne, vilket gör att jag går vingligt. Jag har vid ett flertal tillfällen blivit avhyst från diverse uteställen då personalen trott jag varit berusad. Detta trots att jag ubte druckit.

Finns det något sätt jag kan försvara mig, eller förhindra att detta sker? Har svårt att se en lösning då närvarande ordningsvakt inte ens har rätt att göra alkotest.

Lawline svarar

Hej!

Ditt problem löses inte genom några lagar tyvärr då vakten utanför klubben har rätt att vägra dig inträde om han tror att du är berusad. På samma sätt får denne även avvisa dig väl inne i klubben av samma anledning.

Åtgärder du skulle kunna vidta är att visa upp ett ”sjukintyg” från en läkare eller helt enkelt tala med vakterna under dagen eller tidigt på kvällen så att de är medvetna om ditt förhållande.

Mvh

Dennis CarlssonRådgivare