FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt29/11/2008

Föräldrars

Hej Min son som är 18 år har istället för gymnasiestudier utbildat sig till svetsare men är i dagsläget arbetslös. Han har praktik genom kommunens "ung resurs" verksamhet. Han får samma summa som studiebidraget varje månad. Min fråga gäller föräldrarnas försörjningsskyldighet. Gäller det som om han gick i gymnasiet (20 år) eller kan han ha rätt till mer? Föräldrarna är skilda och har dålig ekonomi.

Lawline svarar

Hej. Föräldrarnas underhållsskyldighet enligt 7 kap. FB gäller fram till dess att barnet fyller 18 se, https://lagen.nu/1949:381#K7,. Går barnet i skolan efter denna tidpunkt består rätten till underhåll till dess barnet fyllt 21 år. Vad jag förstår är praktiken via ”Ung resurs” inte att likställa med grundutbildning. Eftersom er son fyllt 18 och inte genomgår grundutbildning är han inte berättigad till underhåll. Mitt råd är att du och fadern tillsammans diskuterar hur ni ska kunna hjälpa er son, trots att han rättsligt sett inte är berättigad till underhåll. I annat fall får din son vända sig till de sociala myndigheterna.
Florence NilssonRådgivare