FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt29/10/2008

Ersättning för skallning

Hur mycket är rimligt att begära vid tingsrättsdom för en skallning, vilket resulterade i ett mycket svullet öga mm. 3 personer helt okända gick fram till mig en skallade. Hur stor påverkan har domen att jag jag var kraftigt berusad. negativt/positivt. Tacksam för svar Mvh// Peter

Lawline svarar

Tidigare praxis talar för att ersättning för att ha blivit skallad en gång ligger på ca 7 000 kronor i kränkningsersättning. Är det så att du pga. av skadan inte kunnat arbeta ska du ersättas även för förlorad arbetsinkomst. Att du varit kraftigt berusad spelar ingen roll för din rätt till ersättning. Om något kan vid huvudförhandlingen i domstol din berättelse ges ett lägre bevisvärde pga. av din berusningsnivå, om det är så att du kan ha svårt att minnas vad som hände den aktuella dagen. Med vänlig hälsning
Josefin OhlsonRådgivare