Förbud mot fiske med levande bete?

Jag har tidigare fått uppfattningen att det för några år sedan kom en ny lag som förbjöd fiske ed levande bete som fiske av gädda med sax. Jag talade med några som fiskade på isen med levande mört och de påstod att det ej fanns någon lag som förbjöd detta utan att det som varit uppe var tolkning av den gällande lagen och att man därvid påstått att det skulle vara förbjudet. Hur ligger det till?

Lawline svarar

Hej!

Något förbud av fiske med levande bete finns ej men om fisken har fångats in för att hållas vid liv, förvaras eller säljas så omfattas den av Djurskyddslagen (1988:534) och enligt 2 § så skall dessa skyddas mot onödigt lidande vilket det innebär för fisken att vara levande bete, dock omfattas inte ”vilda” fiskar av lagen.

Någon straffbestämmelse i Djurskyddslagen (1988:534) finns inte i händelse av att någon bryter mot 2 § utan enda möjligheten att bli bestraffad för gärningen skulle vara djurplågeri enligt Brottsbalken (1962:700) 16 kap 13 § vilket torde vara en mycket begränsad möjlighet i detta fall (endast tre fällande domar på djurplågeri mot fisk de senaste 100 åren).

Även risken för upptäckt för den som fiskar med levande bete torde vara mycket liten då det är kommunen som har ansvaret för att tillse att Djurskyddslagen följs inom kommunen.

Gällande frågan om det finns någon lag som förbjuder fiske av gädda med sax så säger Fiskeriverket att saxredskap inte är tillåtet i fritidsfisket. Däremot är gäddsaxar tillåtet för yrkesfiskare samt för dem som fiskar med stöd av enskild rätt.

Djurskysslagen (1988:534) hittar du https://lagen.nu/1988:534

Brottsbalken (1962:700) hittar du https://lagen.nu/1962:700

Fiskeriverkets hemsida är https://www.fiskeriverket.se/

Hoppas detta har besvarat din fråga

Mvh

Dennis CarlssonRådgivare