7 § Sambolagen - fritidsbostad eller permanentbostad

Hej, Jag genomgår just nu en separation. Vi har varit sambo och köpte i november 2019 en lägenhet tillsammans. Vi äger lägenheten båda två. När vi flyttade ihop för första gången för 9 år sedan sålde min partner sin dåvarande lägenhet och flyttade in till mig i min hyresrätt. Samtidigt köpte han för pengarna han fick från sin lägenhet en kolonistuga, vilken då är fritidsboende och ska inte ingå i bodelning enligt sambolagen. Men till saken nu hör att vi har alltid haft detta boende som ett gemensamt boende och sedan 2014 har vi bott i den stugan från slutet utav mars till början utav november, alltså bor vi tillsammans i denna stuga större delen utav året, och flyttar upp till lägenheten endast över vintern. Förändrar det läget på något sätt? Vi har aldrig varit skrivna på adressen för kolonistugan, utan båda två är hela tiden skrivna på lägenheten. Vi har under alla dessa år hjälps åt med renovering och upprustning utav kolonistugan. Jag har lagt ner otroligt mycket tid och arbete i kolonistugan och föreningen den tillhör.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

När ett samboförhållande upphör ska en bodelning ske på begäran av någon sambo (8 § Sambolagen). Det som ingår i en bodelning är samboegendomen, vilket utgörs av sambors gemensamma bostad och bohag, förutsatt att den förvärvats för gemensam användning och att inget undantag gäller (3 § Sambolag). Exempel på undantag är att bohag eller bostad som används huvudsakligen till fritidsändamål (7 § Sambolagen).

Det är möjligt för sambor att ha två permanentbostäder. Som exempel i litteraturen nämns pensionärer som bor halva året i Sverige och halva i ex Spanien, och att det i ett sådant fall är vanskligt att klassa det ena som fritids- eller permanentbostad. I ert fall kan det vara så att ni anses ha två permanentbostäder i och med att ni bor mer än halva året i kolonistugan. Om det klassas som det ska stugan ingå i bodelningen förutsatt att den anskaffats för gemensamt bruk.

Det är den som antyder att det finns ytterligare bostad som ska ingå i bodelningen utöver folkbokföringsadressen som har bevisbördan för detta. Det innebär att vid en tvist är den som påstår detta som också måste bevisa detta för att få sin rätt igenom.

Vänligen,

Anna LissRådgivare