Personlig konkurs

Har ej pengar, strunta i lån, personlig konkurs, vad innebär det?

Lawline svarar

Hej,

Personlig konkurs innebär att personen inte fritt får förfoga över sin egendom under konkursen. Tingsrätten utser istället en konkursförvaltare som tar reda på vilka tillgångar och skulder som finns och ser sedan till att skulderna betalas med personens tillgångar. Man blir inte skuldfri om man försätts i personlig konkurs utan de skulder som finns kvar efter konkursen kan man krävas på senare. En personlig konkurs är alltså inget sätt att bli skuldfri på.

En person som är på obestånd, vilket innebär en inte tillfällig oförmåga att betala sina skulder, kan själv ansöka om att bli försatt i konkurs. En ansökan kan även göras av en fordringsägare, vilken är någon som har en skuld att driva in. Beslutet tas av tingsrätten.

Man har en skyldighet enligt lag att ge konkursförvaltaren alla de upplysningar denne behöver samt medverka till att denne får all den hjälp som behövs. Andra konsekvenser av en personlig konkurs är t.ex. att man ej får bedriva näringsverksamhet eller vara företrädare för juridiska personer.

Med vänlig hälsning

Rådgivare