Får man riva väggar i en bostadsrätt?

Jag har precis köpt en bostadsrätt och nu vill jag bygga om den, jag funderar på att ta ner en vägg för att få ett större kök kombinerat med vardagsrum. Får jag bygga om på detta vis? Hur mycket får jag göra i min bostadsrätt?

Lawline svarar

I en bostadsrätt får du i stort sätt förändra som du vill. Du får dock inte bryta mot några lagar eller normer eller göra något som är till skada för dina grannar. Eftersom det är en ganska ingripande förändring att riva ner en vägg rekommenderar jag att du rådgör med din bostadsrättsförening först. Du måste även ta reda på om det är en bärande vägg, om det är det måste du ha föreningens samtycke för att få riva den. Eventuellt kan du få ritningar från föreningen där du kan se vika väggar om är bärande.

Med vänlig hälsning

Rådgivare