Åtnjuter foruminlägg upphovsrättsligt skydd

Om jag kompilerar massa forum-posts och släpper det som en bok, och tjänar pengar på det. Behöver jag då "forum-postarnas" tillåtelse för att få tjäna pengar på boken?

Lawline svarar

Troligen kommer du inte att behöva deras tillåtelse för att tjäna pengar på din bok. Detta beror på att dessa forum-postar förmodligen inte åtnjuter något upphovsrättsligt skydd. För att en skrift eller en skapelse ska skyddas av upphovsrätt krävs att verket uppnår s.k. verkshöjd. Verkshöjd innebär att något uppnår en nivå av konstnärlighet och präglas av originalitet och individualitet. Kortare forum-postar uppfyller vanligen inte detta krav men det bör påpekas att kravet på verkshöjd är relativt lågt. Detta innebär att längre postar som liknar ex. dikter eller berättelser skulle kunna vara skyddade av upphovsrätt. I detta fall krävs författarens medgivande.

Lycka till!

Alexandru MilerRådgivare