Omarbetning av upphovsskyddade verk

Om jag vill använda mig av gamla serietidningar i hantverk, vad gäller då kring copyrightskyddet? Jag gör glasfat och använder mig av urklippta bilder ur diverse serietidningar som jag lackar fast som motiv. har jag rätt att sälja dessa fat? Och om jag använder tex reklambilder och annonser ur vanliga tidningar, vad gäller då?

Lawline svarar

Hej.

Serietidningar skyddas av upphovsrättslagen. Detta innebär att upphovsmannen har ensamrätt till allt offentliggörande av verket. Att klistra bilder på glasfat är säkert väldigt fint, men dessvärre gör det intrång i upphovssrättskyddet (se 2 § 1 st. Upphovsrättslagen som du finner https://lagen.nu/1960:729 ). Detsamma gäller i allmänhet för reklambilder och annonser. Upphovsrätt går dock att överlåta så mitt förslag är att du hör av dig till aktuella förlagen och ber om tillåtelse för användningen.

Jag vill utfärda en extra varning rörande annonser. Annonser innehåller ofta varumärken och det skulle innebära varumärkesintrång om du anväde dessa i dina verk.

Med vänlig hälsning,

Jon ÖstremRådgivare