Är det lagligt med BitTorrent-filer?

Är det i Sverige lagligt att via en webbplats tillgängliggöra en BitTorrent-fil för upphovsrättsligt skyddat material utan upphovsmannens tillstånd? BitTorrent-filen innehåller för tydlighetens skull alltså inget upphovsrättsligt skyddat material, utan möjliggör endast tredje part att (via annan tredje part) få tillgång till materialet.

Lawline svarar

Hej!

Rättsläget är idag relativt osäkert. Det är enligt dagens lagstiftning inte helt enkelt att bedöma om detta är lagligt eller inte. Det som gör att det är så svårt att bedöma om det är lagligt eller ej är ju att du inte tillhandahåller det upphovsrättsligt skyddade materialet i sig utan endast möjliggör en nedladdning.

Om jag får lov att spekulera lite så kommer det troligtvis i framtiden, när någon avgörande dom på just denna fråga kommer, inte att vara lagligt att göra en BitTorrent-fil tillgänglig på ovan beskrivna sätt

Då rättsläget är oklart är det tyvärr svårt att ge ett enkelt och klart svar på din fråga.

Mvh

Fredrik JorstadiusRådgivare