FrågaSKATTERÄTTÖvrigt09/08/2008

Beskattningskonsekvenser -Försäljning eller arv?

Hej! Min och min systers pappa är svårt sjuk och vill sälja sitt hus för att sedan ge oss pengarna. Är detta, ur ekonomisk synvinkel, att föredra framför att efter dödsfall få ärva huset?

Lawline svarar

Den enda skillnaden om er far säljer bostaden själv eller om ni ärver den och sedan säljer den är vem som drabbas av kapitalvinstbeskattningen. Omkostnadsbeloppet (inköpspris och förbättringsutgifter) följer med fastigheten. Detta innebär att om det är du som säljer fastigheten efter arv, kommer du att få använda din fars omkostnadsbelopp när du ska redovisa vinsten. Vinsten kommer därmed bli lika stor oberoende vem av er som säljer fastigheten. Att uppmärksamma är dock att vinsten kan bli större för dig om fastigheten ökar i värde efter arvskiftet. Det kan även få betydelse om skattelagstigningen förändras, eftersom vid försäljningen används de regler som gäller för det inkomstår som bostaden säljs. När det gäller kapitalvinstbeskattning av privatbostäder förändras reglerna och skattesatsen relativt ofta, vilket kan medföra att beskattningskonsekvenserna kan skifta beroende på försäljningsår. Regler avseende försäljning av fastighet samt omkostnadsbelopp finner du i inkomstskattelagens 44 och 45 kapitel, se https://lagen.nu/1999:1229#K44.
Carolina WaltherRådgivare