Att hitta lagrum

hejsan. Var finner man "Lagen om avtalsvillkor i konsumentförhållanden " i lagboken? Finns det något sätt som man lättare kan hitta i lagboken, förutom att enbart slå på balkar eller efter årtalet då lagen utkom?

MVH,

Ulrika

Lawline svarar

Hej,

Lag om avtalsvillkor i konsumentförhållanden finns i 2007 års upplaga av den blå lagboken (Torkel Gregows version) på s. B 216. Ett tips är att slå i sakregistret på "konsument" eller "avtal" där det sedan finns hänvisningar till relevanta lagrum. Ett annat tips är att använda internet då du alltid får den senaste versionen med eventuella lagändringar samt ofta hänvisningar till förarbeten och praxis (domar). Lag om avtalsvillkor i konsumentförhållanden kan läsas här, https://lagen.nu/1994:1512. En annan bra sida är regeringens www.lagrummet.se, där både författningar och propositioner etc. finns i fulltext.

Med vänlig hälsning,

Anna AnderssonRådgivare