Vad är lösöre?

Jag är god man och dödsbodelägare.

I testamentet som las fram vid bouppteckningen sägs att den efterlevande sambon skall ärva allt lösöre.

Ingår detta i lösöret: Pengar, vapen och dito skåp, bil, släpvagn, scooter, gående gräsklippare. Det registrerbara är registrad på den avlidne?

Lawline svarar

Hej!

Allt det uppräknade är lösöre, med undantag för pengarna. Detta finns att läsa i Juridikens termer (Liber, 9 uppl. 2002):

"Lösöre, sådan lös egendom som inte utgörs av pengar; värdepapper, olika slags rättigheter, byggnad på ofri grund m.m. Till L. räknas främst möbler, husgeråd, transportmedel, varor o.d.".

"Lös egendom, all egendom som inte är fast egendom, ss lösören, värdepapper, pengar och olika slags rättigheter".

Vänligen,

Rådgivare