Andrahandsuthyrning av bostadsrätt

Hej!

Jag hjälper min sambo med att få klarhet i vad som gäller andrahandsuthyrningen av brf-lgh.

2007-09-01 flyttade min sambo och jag från Stockholm till Karlskrona. Hon äger en brf i Årsta och är skriven där. Båda fick tillsvidareanställningjobb. Min sambo ansökte till brf-styrelsen om att få hyra ut i andra hand. Brf-styrelsen beviljade ansökan. Nu har snart ett år passerat och hon skickade in en ansökan om förlängning, vilken brf-styrelsen avslog med anledning av att hon "ej har ett tillfälligt arbete" men sa att beslutet kan överklagas hos Hyresnämnden.

Då vi trodde att det inte skulle bli något problem med att få förlängt, skickade min sambo in ett bevis på sin tillsvidareanställning. Nu när hon har fått avslag, ångrar hon att hon inte var mer detaljerad i sin ansökan.

2008-06-24 varslade min sambos företag 200 av de 300 anställda. Än så länge har ingen sagts upp men lagen föreskriver att företaget senast 6 månader efter varseldagen (dvs. 2008-12-24) måste ha bestämt vilka som ska sägas upp. Från uppsägningsdagen börjar sedan uppsägningstiden räknas, vilket gör att hon med stor sannolikhet kommer att bli av med sitt arbete under våren 2009. Även om inga personer ”utpekats” ännu, så talas det om att alla som arbetet på företaget kortare än ett år kommer att bli uppsagda. Min sambo tillhör den gruppen.

Nu undrar jag vad ni tror om möjligheten att:

* Brf-styrelsen ändrar sitt avslag till ett godkännande?

* Hyresnämnden anser att beaktansvärda skäl föreligger och därmed godkänner ansökan om förlängds andrahandsuthyrning?

Kan vi vända oss till Hyresnämnden i Blekinge (det skulle underlätta då det ev. kan bli tal om möte med Hyresnämnden...resa till Sthlm är omständligt).

PS. Min sambo är mantalsskriven i Årsta, då det är där hon har sin brf-lägenhet. DS.

Lawline svarar

Hej,

i korthet skulle jag bedöma ert fall på följande sätt:

Möjligheten att styrelsen skulle ändra sitt beslut är väldigt svår att säga något om. Detta beror på att det kan finnas olika anledningar till att en styrelse i en brf nekar förlängning av en andrahandsuthyrning.

Är det en liten förening kan det t ex handla om att man inte vill riskera att alltför många "icke-medlemmar" bor i föreningen, eftersom det då kan bli problem med att få tag i medlemmar som kan vara styrelseledamöter och suppleanter.

Det kan också vara så att styrelsen av princip vill begränsa möjligheten till andrahandsuthyrningar för att det inte ska bli alltför mycket in- och utflyttningar i området.

När det gäller möjligheten till tillstånd från hyresnämnden tror jag att ni har relativt bra chanser till detta, om ni på något sätt lyckas visa att din sambo sannolikt kommer att förlora sitt jobb under våren. Hennes arbetssituation skulle då likna en tillfällig anställning.

Tillfälligt arbete på en annan ort är ett exempel på skäl som väger tungt när hyresnämnden skall bedöma den här typen av frågor. I jordabalken 12 kap 40 § som ni hittar http://www.lagen.nu/1970:994#K12P40 finns exempel på anledningar som är bra argument för andrahandsuthyrning av bostads- och hyresrätter.

Svårigheten kan då bli att på något sätt bevisa att din sambo sannolikt kommer förlora jobbet under våren 2009. Om ni t ex kan få någon form av intyg på att det här företaget i vart fall preliminärt planerar att säga upp henne, eller att hon tillhör den grupp bland personalen som löper störst risk att bli uppsagd, kan detta vara en bra hjälp.

Det är också möjligt att era egna uppgifter om arbetssituationen kan räcka för att få tillstånd, men det är mer osäkert. Någon form av intyg eller liknande gör i vart fall att chansen blir större.

Enligt bostadsrättslagen 7 kap 11 § ( http://www.lagen.nu/1991:614#K7P11 ) krävs, förutom beaktansvärda skäl, också att föreningen inte har någon befogad anledning att vägra samtycke till andrahandsuthyrningen.

En befogad anledning kan vara att andrahandshyresgästen exempelvis ställer till med problem i området. Dennes personliga ekonomi kan inte påverka bedömningen eftersom det fortfarande är brf-innehavaren som ansvarar för betalningarna till föreningen.

Om ni har tänkt att samma hyresgäst som tidigare ska hyra lägenheten, och denne inte har ställt till några problem tidigare, har föreningen knappast befogad anledning att vägra samtycke.

Tyvärr kan prövningen av frågan inte ske i hyresnämnden i Blekinge. Enligt 4 § i lag om arrendenämnder och hyresnämnder ( http://www.lagen.nu/1973:188#P4 ) skall frågan prövas vid hyresnämnden där fastigheten är belägen, d v s hyresnämnden i Stockholm.

Med vänlig hälsning,

Jonas ÖjelidRådgivare