Sälja fordringar efter konkurs

Kan ett företag som försatts i konkurs sälja sina fordringar?

Lawline svarar

Hej,

när ett företag försätts i konkurs innebär det att företaget inte längre har rätt att råda över egendomen i konkursboet. Detta följer av konkurslagen 3 kap 1 § som Du kan läsa http://www.lagen.nu/1987:672#K3 .

Eftersom fordringarna ingår i konkursboet kan företaget inte sälja fordringarna. Om detta ändå görs blir köpet av fordringarna ogiltigt.

Vänliga hälsningar

Jonas ÖjelidRådgivare