FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt18/03/2006

Ansvar för hundar

Om en främmande hund tar sig in i mitt hus eller på min tomt och den blir biten av min egen hund, kan jag då hållas ansvarig för detta?

Lawline svarar

Utgångspunkten är enligt lag om tillsyn över hundar och katter att en ägare till en hund, oavsett eget vållande, svarar för skador som dennes hund orsakar, s.k. strikt ansvar. Detta framgår av 6 § som du finner http://lagen.nu/1943:459#P6 . I fråga om ansvar i skadeståndsrättslig mening måste dock beaktas bestämmelsen i 6 kap 1 § 2 st skadeståndslagen om medvållande. (Nämnda lagrum hittar du http://www.lagen.nu/1972:207#K6P1 ) Detta innebär att om den skadelidande genom försumlighet bidragit till den uppkomna situationen kan skadeståndet jämkas eller helt bortfalla. Att låta sin hund springa löst kan i allra högsta grad ses som försumligt på så vis att det skall ligga dennes ägare till last att den sedan skadas. Enligt nämnda lag om tillsyn över hundar och katter är det en hundägares plikt att tillse att hunden inte springer lös, vilket får antas vara en förutsättning för att den skall kunna ta sig in på din tomt eller in i ditt hus. Kopplingstvång råder enligt jaktlagen 6 § allmänt i Sverige under perioden 1 mars t.o.m. 20 augusti. Inga hundar får under denna period springa lösa [läs okopplade] i naturen. Enligt jaktförordningen får därutöver länsstyrelsen förordna om utökat kopplingstvång och på andra platser under övriga delar av året. I många fall innebär detta att det t.ex. i tätorter råder ett absolut kopplingstvång året runt. Intressant i ditt fall är därutöver rättsfallet RH 1993:163 från Nedre Norrlands hovrätt där en okopplad hund anföll en annan, kopplad, hund. I detta fall var visserligen inte skadeståndsfrågan den primära och inte heller fanns kopplingstvång gälla för den aktuella platsen, men hovrätten uttalar sig på så vis att vi att vi kan sluta oss till att det faktum att kopplingstvång inte förekom, var en omständighet som blev en del av bedömningen om nedsättning av skadeståndet till följd av medvållande förelog. Det är i detta avseende svårt att uttala sig i ansvarsfrågan. Klart är dock att den bedömning som görs i denna del i ditt fall kommer att kretsa kring framförallt de moment som jag behandlat ovan. Med vänlig hälsning
Joel LaackRådgivare