Vad säger lagen om kassaregister?

Hej,

Vad säger lagen när det kommer till krav på kassaapparater?

Jag är ute efter att köpa en frisörsalong har tittat på en del olika salonger. Många har inte ens ngn kassaapparat.

Vilka krav ställs på mig som företagare? Måste jag ha en kassaapparat? Om, ja, vilken typ av kassaapparat måste jag ha? Det finns ju apparater för 1000 kr och det finns apparater 30.000 kr?

Lawline svarar

Hej!

För närvarande är det endast restauranger med serveringstillstånd som enligt 8 kap. 5a § alkohollagen är tvungna att registrera sin försäljning i kassaregister (t.ex. kassaapparater). Regeringen har dock föreslagit att alla företag som säljer varor och tjänster mot kontant betalning, i framtiden (fr.o.m. 1 juli 2009) ska omfattas av detta krav. Huruvida detta blir verklighet är emellertid för tidigt att uttala sig om.

Det bör i sammanhanget framhållas att bokföringsskyldigheten enligt bokföringslagen inte påverkas av avsaknaden om regler kring kassaregister. Mer information kring bokföring och skyldigheten att föra sådan som näringsidkare kan du finna hos bl.a. bokföringsnämnden.

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare