6 § lag om samäganderätt, gör det möjligt att i vissa fall tvinga fram en försäljning av samägd egendom

Hej !

Jag äger10 procent i en bostadsrätt och min mor äger 90 procent.

Nu har det uppstått en konflikt mellan oss på grund av att jag, men inte min mor, vill sälja bostaden. Kan min mor hindra mej från att sälja?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga finns i lagen om samäganderätt. Där står att man som delägare till egendom kan vända sig till domstol för att få till en försäljning (6 § lag om samäganderätt). Denna rätt kan dock avtalas bort. Om du och din mor har kommit överens om att samäganderättslagen inte ska vara tillämplig eller att en försäljning kräver båda samtycke är de det som ska gälla. Om något sådant inte har avtalats, kan du vända dig till en tingsrätt. De kommer att godkänna din begäran om försäljning, såvida din mor inte kan visa synnerliga skäl för anstånd. Som exempel på sådana synnerliga skäl kan nämnas om det är dåligt konjunkturläge och en försäljning skulle innebära en stor förlustaffär. Då får man avvakta och försöka tvinga fram en försäljning i ett senare läge.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare