Lägga upp låt på internet

Vad händer om man kopierar några låtar på en CD till MP3-format, lägger ut dem för allmänheten på internet men byter filändelserna till "AAA"? får man göra det eller bryter det mot en lag?

Lawline svarar

Hej

Att lägga upp låtar på internet, som man inte spelat in själv, är brott mot Upphovsrättslagen, oberoende av filändelserna. Detta på grund utav att det endast är skaparen till verket som har rätt att göra detta tillgängligt för allmänheten enligt 1-2 §§ Upphovsrättslagen. Jag är inte helt insatt i filändelser men antar att låtarna du lägger upp fortfarande kan spelas på något sätt. Därmed kan uppläggandet på internet klassa som att du gör verket tillgängligt för allmänheten, vilket i sin tur gör handlandet olagligt.

Vill du läsa bestämmelserna själv är det bara att klicka http://lagen.nu/1960:729.

Med vänlig hälsning

Marcus GlimbergRådgivare