Marknadsföring via e-post

Hej! Jag har hört att spamma är olagligt. Alltså utskick av massmail.

Men om man är ett företag som går in i andras företags hemsidor och sparar deras personliga mailadresser för att planera ett massmail om en ny produkt/tjänst man har, då är det väl inte olagligt? Om det är aktiebolag mot aktiebolag? Däremot kan det vara bra om man skriver längst ner på sidan, att de kan kontakta oss om de inte vill ha fler mailbrev. Är väl som en "oskriven regel" kan tänkas

Tack på förhand.

Lawline svarar

All elektronisk marknadsföring mot konsumenter eller enskilda firmor som inte är befintliga kunder eller har efterfrågat marknadsföringen är otillåten. Företagsreklam via mail är tillåtet så länge inte företaget har avböjt reklamen. Det gäller även till anställdas personliga arbetsmailadresser. Regeln att det ska framgå hur man slipper mer reklam är inte oskriven utan en del av marknadsföringslagen som du hittar http://lagen.nu/1995:450#P13b .

Vänliga hälsningar

Gustaf LidegranRådgivare