FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt10/05/2006

Tvist om olycksfallsförsäkring - överklagande

hej! jag var med i en mc-olycka i höstas och fick väldiga problem med ryggen. har pratat fram och tillbaka med fösäkringsbolagets personskadeavdelning och pratat med deras sjuksköterska, jag har gått till läkare, specialister och går regelbundet till en sjukgymnast som alla säger att ryggbesvären och olyckan har ett smaband. Nu tycker inte försäkringsbolaget det för att det inte stämmer in med det "normala förloppet". Jag vill överklaga detta men vet inte hur jag ska göra, vilka jag ska prata med osv.. skulle uppskatta all hjälp jag kan få!

Lawline svarar

Hej! Först kan jag konstatera att tvister om försäkringsfall ofta är väldigt komplicerade, och inte helt beroende av juridisk kompetens. Jag avhåller mig därför från att försöka bedöma ditt fall. Rent generellt sett kan jag råda dig att dokumentera din skada rent medicinskt så ingående som möjligt. Enligt generella bevisbörderegler är det upp till dig att bevisa att skada inträffat. Då du är konsument är beviskravet dock något lättare, det räcker att du "gör antagligt" att skadan inträffat. Ifråga om överklagandet, så kan jag konstatera att ditt fall kompliceras något p.g.a. att det skedde innan den nya försäkringslagen trädde ikraft 1:a januari. Det är väldigt att veta vilken försäkring du söker ersättning från, bedömningen skiljer sig väldigt från om det är en speciell olycksfallsförsäkring, trafikförsäkring eller någon form av hemförsäkring. Skriv gärna tillbaka och specificera vilken försäkring det rör sig om. Om din försäkring är en hemförsäkring eller reseförsäkring gäller enligt 7§ Konsumentförsäkringslagen följande: "I samband med att en skada regleras skall försäkringsbolaget, om det inte med hänsyn till omständigheterna är obehövligt, upplysa den som begär försäkringsersättning om vilka möjligheter som finns att få en tvist om ersättningen prövad." Som sagt, hör gärna av dig och tala om vilken försäkring som gäller om du anser att du inte fått frågan besvarad ordentligt, jag är annars nästan helt säkert att försäkringsbolaget kan svara på hur överklagande genomförs! Lycka till! Mvh
Rådgivare