FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt09/03/2006

Ersättning från vägverket p.g.a. hål i väg.

Jag har kört ner i ett 50 cm djupt och 40x60 cm brett hål i vägbanan på E4:an där tillåten hastighet är 110 km / tim. Vägen på aktuell vägsträcka är försedd både med mittvajer och vajer på högra vägkanten. Enligt uppgift hade hålet legat öppet under några timmar. Kan jag kräva Vägverket på skadestånd och ersättning för reparation av min bil?

Lawline svarar

Hej. I skadeståndslagens 2 kap 1 § stadgas att den som uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar personskada eller sakskada skall ersätta skadan. Här blir det en bedömningsfråga huruvida arbetarna varit vårdslösa när de lämnade hålet öppet i några timmar. Enligt rådande praxis får det troligen anses att de i ett fall som detta får anses ha varit vårdslösa då de inte satt upp någon slags varningsutrustning kring hålet. De borde ha insett att risken för att skada var överhängande samtidigt som det inte krävts mycket arbete för att sätta upp någon form av varning. Enligt 3:1 Skadeståndslagen skall den som arbetstagare i sin tjänst ersätta sakskada som arbetstagare vållar genom försummelse i tjänsten. Enligt 5:7 omfattar skadestånd med anledning av sakskada ersättning för 1. sakens värde eller reparationskostnad och värdeminskning, 2. annan kostnad till följd av skadan, 3. inkomstförlust eller intrång i näringsverksamhet. Dina möjligheter att få ersättning är troligen relativt stora, dock gäller enligt 6 kap 1§ 2 st SkL att sakskada kan jämkas om den skadelidande varit vållande - t.ex. vid fortkörning, även detta blir en bedömningsfråga. Lycka till. Med vänliga hälsningar
Rådgivare