FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt31/03/2008

Betalningsskyldig när ej är avtalspart?

Hej. Augusti år 2003, jag blev utsatt för economiskbedrägeri.det har tagits lån på 159000 från GE-Capital för inköp av vattenskoter. Den dagen när avtalet är skriven, befann jag på jobbet mitt i Östersjön, då jobbade jag på Silja Line AB båten. Jag beställde kopian på avtalet från bolaget.mitt underskrift var förfalskad. anmälde polisen, fick svar att brottet kan ej bevisas. Nu är skulden hus kronofogden pluss ränta. Snälla, vart tar jag vägen`? mvh elena

Lawline svarar

Hej, Att inte polisen kunnat styrka brott innebär att man inte kunnit hitta den person som begått förfalskningen och därigenom lyckats lura till sig ett lån från GE-Capital i ditt namn. Detta innebär dock varken att det är du som skall tvingas betala lånet eller stå till svars för det ingångna låneavtalet. Till att börja med bör du kontakta GE-Capital och förklara ditt ärende, dvs. att det ej är du som ingått avtalet. Om du ej bemöts av någon respons av dem råder jag dig till är att ta kontakt med ett juridiskt ombud som kan föra en talan gentemot GE-Capital angående din betalningsskyldighet. Om du vid tidpunkten för bedrägeriet har befunnit dig på din arbetsplats samt att det framgår att din namnteckning är förfalskad kommer ditt ombud lyckas bevisa att det ej är du som är avtalspart. En mycket grundläggande princip är att du aldrig kan bli betalningsskyldig för ett avtal som du själv inte ingått. Det som kommer ske är att GE-Capital kommer att få bära förlusten på 159.000 kr på grund av att man ingått ett avtal med dig utan att du är avtalspart. Hälsningar
Jonatan KirkhoffRådgivare