Brf-Medlemmars inflytande över beslut om renovering

Hej ! Bor i en bostadrätt med 6 lägenheter i huset och loftgång. Nu har vi på nedre plan blivit informerade om att trappan på huset skall flyttas pga renovering till andra sidan! Vilket vi som drabbas inte vill! Har vi inget att säga till om? Undrar även vad som gäller när styrelsen skall ta beslut om att bygga balkonger ! Har medlemmarna något att säga till om?

Lawline svarar

Hej!

I en bostadsrättsföreningen ansvarar styrelsen för den löpande förvaltningen. I detta ryms även att se till att föreningens byggnader är i gott skick och renoveras vid behov. Styrelsen kan oftast själv besluta om sådana åtgärder.

Om det är fråga om en större renovering eller ombyggnad ska dock beslut om detta fattas av föreningsstämman, se 9 kap. 15 § bostadsrättslagen http://lagen.nu/1991:614#R62 .

Det framgår inte av din fråga om flytten av trappan är tillfällig eller permantent. Vissa olägenheter i samband med ombyggnad och renovering får man som boende normalt räkna med. Om det är fråga om en permanent flytt av trappan, flytten får stora konsekvenser, särskilt för enskilda bostadsrättshavare och beslutet inte har varit uppe på en föreningsstämma bör detta påtalas för styrelsen.

Det bör dock framhållas att det i föreningens stadgar kan innehålla bestämmelser som aviker från bostadsrättslagen, varför du bör läsa igenom dessa först.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare