FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt10/03/2008

Kan man varumärkesskydda sitt namn?

Hej Lawline! Jag heter Anders Andersson* och har en hemsida som heter www.andersandersson.com. Idag blev jag kontaktad av en annan person som heter Anders Andersson som påstår att jag använder hans (d.v.s. mitt) namn utan hans tillstånd. Kan man ha copyright på ett namn på det sättet? Jag använder min sida till att visa upp min konst och på hans sida (www.andersandersson.se) framgår det att han är fotograf. Har han rätt att kräva att jag tar bort mitt namn från min hemsida? Tacksam för hjälp! *fiktiva namn

Lawline svarar

Hej, Problematiken här är att han påstår sig ha varumärkesrätten till namnet. Rätten till ett varumärke kan man uppnå genom två olika förfaranden. Antingen ansöker man om registrering av sitt varumärke hos Patent- och registreringsverket eller så får man genom inarbetning skydd för sitt varumärke. Ett inarbetat skydd uppkommer automatiskt när ett varumärke når sådan status att allmänheten förknippar varumärket med viss vara, exempelvis Lätt och lagom, Apple med flera. Som framgår krävs det väldigt mycket för att nå status som inarbetat varumärke. Registrering av ett varumärke kräver däremot istället att varumärket har särskiljningsförmåga gentemot andra varumärken. I kravet på särkiljningsförmågan finns vissa av lagstiftaren gjorda begränsningar av vad som inte anses som särskiljande. Syfte med detta är att någon enskild näringsidkare inte skall ha ensamrätten till vissa varumärken. Bland dessa omfattas bland annat namn, vilket således inte åtnjuter särkiljningsförmåga. Härav kan inte du genom användandet av ditt namn som varumärke göra intrång på annans varumärke, dvs. samma namn. Undantag från detta är skydd som uppkommer genom inarbetning, men det är troligen inte aktuellt i ditt fall. Slutsatsen blir att du i ditt fall kan använda ditt namn som varumärke utan att personen som kontaktat dig kan tvinga dig att ta bort ditt namn. Hälsningar
Jonatan KirkhoffRådgivare