Kan upphovsrätten hjälpa mig att få tillbaka mina verk?

Jag några frågor om upphovsrätt när det gäller dokument som har skickats och som det inte finns kopior på.

Jag känner en som skriver många dikter. Han har skickat dikter till olika tävlingar och tidningar. Nu funderar han på att kanske publicera dikterna i form av en diktsamling.

Kan han kräva tillbaka dikterna från tidningen ifall de inte publiceras i tidningen? Tidningen har inte betalat för dikterna.

i så fall undrar jag om detta även gäller dikter som har skickats i form av brev till någon annan. Kan han kräva tillbaka brev som innehåller hans egna dikter, som han har skickat till någon annan? I fall syftet är att ge ut en diktsamling, alltså.

Lawline svarar

Din fråga handlar egentligen inte om upphovsrätt alls. Din vän har förstås upphovsrätt till dikterna enligt Upphovsrättslagen 1:1, som du hittar http://www.lagen.nu/1960:729. Upphovsrättslagen reglerar dock bara själva rätten att nyttja dikterna o dyl. och är inte till någon hjälp när det gäller att få tillbaka dem från dem han har skickat dem till.

Mitt bästa råd till din vän är att höra av sig till dem han skickat dikterna till och be dem att sända tillbaka dem till honom. Olika tidningar har olika villkor vad gäller returnering av insända bidrag. Som exempel kan anges att Sydsvenskan inte returnerar insända bidrag. Din vän får helt enkelt höra av sig till de tidningar och tävlingar han skickat dikterna till och kontrollera vad deras returnerings-/tävlingsregler säger. Enklare är det nog att få tillbaka sina dikter från vänner och bekanta.

Tyvärr kan jag inte ge något bättre råd än så, hoppas att det löser sig ändå för din vän!

Med vänliga hälsningar

Daniel PrawitzRådgivare