Ersättning vid avsägelse av bostadsrätt

Hej

Om en bostadsrättshavare avsagt sig br och ej fått den såld inom 3 månader så går den tillbaka till föreningen. När föreningen då säljer den har de förra ägarna rätt till några pengar från försäljningen när den gått tillbaka till föreningen?

Lawline svarar

Hej,

enligt bostadsrättslagen 4 kap 11 § andra stycket ( http://www.lagen.nu/1991:614#K4P11 ) övergår bostadsrätten till föreningen det månadsskifte som kommer närmast efter att tre månader har gått från avsägelsen.

Att bostadsrätten övergår innebär att alla rättigheter och skyldigheter som är knutna till bostadsrätten övergår. De förra ägarna har alltså inte någon rätt till ersättning när föreningen säljer bostadsrätten efter tremånadersperioden.

Vänliga hälsningar

Jonas ÖjelidRådgivare