Frångående av maxpris på cigaretter

På mitt jobb så har vi en cigarett automat. Vår arbetsgivare tar ut ett högre pris på cigaretterna än maxpriset som står på paketet. Vad gäller? Är det bara en rekomendation eller är det ett verkligt maxpris?

Jag minns för några år sedan att när resturangerna tog ut högre priser så vart det ett himla liv och de var skyldiga att sänka till maxpriset.

Lawline svarar

Hej,

Din arbetsgivare har rätt att ta ut ett pris högre än det tryckta maxpriset. Det är i princip förbjudet att tvinga en handlare att hålla ett visst max- eller minipris. Om priset är för högt skulle jag råda dig att handla dina cigaretter av någon annan.

Hälsningar

Albert RoosRådgivare