FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt03/02/2008

Ränta enligt räntelagen

Hej, Ska lägga på dröjsmålsränta till mina kunder, d.v.s enligt räntelagen (10%) ska jag då bara ta summan plus 10% som blir den nya summan att betala för mina kunder? Tacksam för svar. Mvh,

Lawline svarar

Hej. Jag förutsätter att du inte avtalat speciellt om räntan med dina kunder, räntelagen är nämligen dispositiv och andra villkor än de som lagen stadgar kan avtalas. Du är berättigad till ränta från den dag fordran förfaller förutsatt att du skickat räkning. Räntesatsen är inte 10 % utan 8 % plus riksbankens referensränta (6 § räntelagen). Referensräntan är för närvarande 4 % vilket alltså blir 12 %. Detta gäller per år. För varje dag kunden inte betalar blir denne alltså skyldig (summan*0,12)/365. Momsen skall tas med i summan. Du väljer själv när du skall kräva räntan. Du kan göra det innan kunden betalat huvudfordran som påtryckningsmedel. Då får du dock inte glömma att även kräva ränta från tiden mellan första räntekravet och den tidpunkt huvudfordran betalas. Räntelagen hittar du http://lagen.nu/1975:635 . Med vänlig hälsning
Jon ÖstremRådgivare