FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt09/03/2006

Vad skall ingå i ett kravbrev?

Vi har haft hyresgäster i en stuga som har orsakad stora skador till en väg och två dörrar. Vår försäkring vill inte betalar skadan. Jag vill skicka en kravbrev men är inte säkert vad ingår i ett sådant brev. Kan ni hjälpa? Bernard le Roux

Lawline svarar

Hej! Då hyresgästerna orsakat skada på eran stuga under sin vistelse där är de skyldiga att ersätta skadan enligt JB 12:24 §. Du bör därför i ditt kravbrev framställa ett krav på att få ersättning för de utgifter/kostnader som ni haft pga skadorna samt hänvisa till ovanstående lagrum. Vill du ha ett utförligare svar så får du höra av dig igen Mvh
Fredrik JorstadiusRådgivare