Ekonomisk prövning för medlemskap i BRF

Hej! Jag har precis köpt en bostadsrätt! föreningen begär deklarationspapper och intyg från mitt arbete även om jag har betalat säljaren genom lån! undrar om föreningen har rätt att göra det?

Lawline svarar

Hej,

för att Du skall kunna bli medlem i bostadsrättsföreningen måste föreningen göra en ekonomisk prövning för att se att Du klarar av att betala Dina avgifter.

Föreningens rätt att neka medlemskap om en köpare saknar de ekonomiska förutsättningarna framgår av 2 kap 3 § i bostadsrättslagen som Du hittar http://www.lagen.nu/1991:614#K2P3 .

Hur Du betalar säljaren för bostadsrätten har alltså inget samband med den prövning av Din ekonomi som föreningen gör.

Föreningen har rätt att göra en undersökning av Din ekonomi för att kunna bevilja Dig medlemskap. En sådan undersökning omfattar vanligtvis deklarationer, eventuella skulder, arbetsintyg och liknande.

Vänliga hälsningar

Jonas ÖjelidRådgivare