Protokoll i bostadsrättsförening

Hej!

Jag bor i en bostadsrättsförening och är med i styrelsen, tyvärr är vi oense om vad som ska med i ett protokoll. Vår sekreterare bifogar ALLTID ett blad med ansvarslista med vad som ska göras MEN tar aldrig upp det som ett bifogat blad i protokollet. Jag anser att han gör fel. Även:vad gör justeringsmannen när han anser att ett protokoll inte är rätt och vägrar skriva under det under dessa förhållanden? Sekreteraren vägrar nämligen ändra protokollet.

Lawline svarar

Hej!

Justeringsmannens uppgift är att granska protokollet och se att detta avspeglar mötet på ett riktigt sätt. Alltså att kontrollera att det som står i protokollet stämmer överens med vad som sagts och beslutats under mötet. Om justeringsmannen har något att invända mot protokollet får denne inte vägra att skriva under protokollet. Vad han i stället får göra är att i protokollet skriva dit de ändringar eller tillägg han vill göra och därefter skriva under protokollet. Om det ofta förekommer meningsskiljaktigheter om protokollens innehåll kan man på dagordningen på varje styrelsemöte ha en stående punkt ”föregående mötes protokoll” där man kan yttra eventuella synpunkter för att sedan lägga protokollet till handlingarna.

Protokollet har främst en bevissäkrande funktion. Revisorer, kommande styrelse och andra ska genom att titta i styrelseprotokollen kunna följa styrelsens arbete och se hur och vilka beslut som fattats. Det är inte säkert att en ansvarslista måste bifogas protokollet. Har listan formen av en slags kom-ihåg-lista för styrelsen för att få en översikt över läget är det å ena sidan kanske inte nödvändigt att bifoga denna, om informationen ändå framgår av protokollen. Å andra sidan finns det ju inget hinder mot att man bifogar listan, om denna t.ex. bidrar till att öka överskådligheten i styrelsen arbete

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare