Förmånsrätter och oprioriterade fordringar-vad menas?

Hej !

Jag undrar vad som menas med särskild förmånsrätt,

allmän förmånsrätt och oprioriterade fordringar ?

Lawline svarar

Hej!

Förmånsrättslagen, se http://lagen.nu/1970:979 besvarar din fråga. Det är många olika slags fordringar som jag inte kan räkna upp här.

Skillnaden mellan särskilda förmånsrätter, allmänna förmånsrätter och oprioriterade fordringar är helt enkelt att de har olika prioritet vid en konkurs eller utmätning. Om en person går i konkurs eller utmätning ska ske får alltså i första hand de med fordringar som har särskild förmånsrätt betalt, därefter de med allmän förmånsrätt, § 15. I vissa fall kan fordringar med allmän förmånsrätt gå före. Sist kommer de övriga (oprioriterade) fordringarna, där har ingen företräde framför annan om sådant stadgats i avtalet, § 18.

Bland de särskilda förmånsrätterna finns exempelvis sjö-och luftapant, §4, panträtt i tomträtter, §7. Bland de allmänna förmånsrätterna finns bland annat lönekrav från arbetstagare, §12-12a,

De särskilda förmånsrätterna har en inbördes ordning, vilken är den ordning de anges i lagen, §9.

De allmänna förmånsrätterna gäller utan inbördes ordning, § 14.

Ta en titt i lagen så ser du snabbt hur olika fordringar prioriteras.

Med vänliga hälsningar

Rådgivare