FrågaSKATTERÄTTÖvrigt25/12/2007

Avdrag för ränta för utomlands bosatt

Hej! Da jag jobbar utomlands, och betalar skatt och sociala avgifter i samma land (österrike), sa betalar jag ingen skatt i Sverige. Jag tänker nu köpa en lägenhet i sverige, och kommer att lana runt en miljon kronor. Som skattebetalare i sverige far man dra av pa skatten för räntekostnader, men hur blir det för mig? Om jag skulle göra vinst pa aktier/fonder och ränta pa sparkontot, far jag da göra avdrag för dessa? Och i sa fall hur mycket? Tack för hjälpen!

Lawline svarar

Hej! Om Ni nu inte betalar någon skatt i Sverige för Era inkomster är Ni begränsat skattskyldig i Sverige, se Inkomstskattelagen 3 kap 18§ http://www.lagen.nu/1999:1229 . Innebörden av att vara begränsat skattskyldig finns i 19§. I 6 och 7p anges att Ni då beskattas i inkomstslaget kapital för löpande intäkter och för eventuell kapitalvinst på grund av innehavet av bostadsrätten. Vidare innebär detta att Ni har rätt att göra avdrag för kostnader för att förvärva och bibehålla kapitalinkomsten enligt 42 kap 1§ st2. Ni har således rätt att göra avdrag för räntorna som hänför sig till lånet till bostadsrätten. Däremot har ni inte rätt att göra dessa avdrag mot utländska inkomster. Jag hoppas att jag förstått Er fråga rätt. Med vänlig hälsning
Josefine HellquistRådgivare